5 Redenen om te investeren in een nieuwe huisstijl

Als ondernemer maak je regelmatig keuzes waarin je geld en tijd investeert. Zo maak je vast en zeker ook keuzes over de uitstraling van je bedrijf.  Een echt goede huisstijl laten maken is niet goedkoop en kost ook aardig wat tijd. Is een huisstijl wel een goede investering? Jazeker! Een sterke huisstijl levert jou meer omzet op. 

In deze blog 5 redenen waarom je zou moeten investeren in een goede huisstijl én hoe dit indirect zorgt voor meer omzet. Eigenlijk is goed design gratis. Dus. 

1. Je bent niet (meer) trots op je huisstijl en dat straal je uit

Als je naar een netwerkbijeenkomst gaat, dan zul je vast van tevoren nadenken over wat je aandoet, wat je pitch is en hoe je over wil komen. Hoe vervelend is het dan als je je stiekem toch een beetje schaamt voor je zelfgemaakte visitekaartje? Of je website die eigenlijk hoognodig geüpdatet moet worden omdat je die totaal bent ontgroeid qua stijl en ambities? Het zorgt niet voor een professionele uitstraling.

Waar het wel voor zorgt; jij voelt je ongemakkelijk en dat straal je dan ook uit. Andersom werkt het net zo. Zodra jij trots bent op je merk, zul je je zekerder voelen in het netwerken en zal je gesprek vloeiender verlopen. Dat is al winst!

Trots op je website

2. Via je website en social media trek je niet de juiste klanten aan

Trek jij online de juiste klanten aan? Ook als mensen je niet live hebben meegemaakt? Misschien krijg je continue aanvragen maar dan niet van je ideale klant? Dit komt vaak voor. Je website en sociale media geven in dat geval een ander beeld dan de realiteit en trekken daardoor de “verkeerde” klanten aan. Een betere afstemming op jouw ideale klant is altijd een goede investering.

3. Je bedrijf wordt niet onthouden door de doelgroep

Er zijn altijd bedrijven die ongeveer hetzelfde doen als jij. Evenals bedrijven met dezelfde doelgroep. Hoe kan het dan dat het ene bedrijf wel onthouden wordt en het andere niet? Dit ligt voor een heel groot deel aan het gevoel wat je je doelgroep geeft. Ben jij in staat om met je uitstraling de juiste gevoelens op te roepen bij je potentiële klanten? Dan word je beter onthouden. Word je beter onthouden? Dan zullen meer klanten aan je denken zodra ze jouw dienst of product nodig hebben. Bovendien vertellen ze het door aan anderen. En dat is best handig 😉

4. Je bent zelf geen (web)designer en durft dat toe te geven

Er kunnen nog zoveel tools bestaan waarmee je zelf een huisstijl kan ontwerpen (neem Canva bijvoorbeeld), maar als je geen talent hebt, dan komt er niets professioneels uit. Het zal je alleen maar veel tijd en frustratie kosten. 

Een huisstijl en uitstraling is meer dan alleen een mooi plaatje. En bovendien: mensen in Canva gebruiken dezelfde templates en kijken geregeld af bij de buren. Resultaat: de zoveelste huisstijl-kopie. Jouw bedrijf verdient wel iets beters. Toch? Je website? Hetzelfde verhaal. Geef maar toe dat jij gewoon geen geboren websitebouwer bent. Wat een verademing toch! Je kan zowel het design als het technische gedeelte uit handen geven zodat je er bijna van verzekerd bent dat je altijd online zult zijn. Geen downtime = geen lead verliezen = geen omzet mislopen.

5. Je wilt overal dezelfde, consistente en unieke uitstraling 

Je wilt overal hetzelfde soort uitstraling, zodat het voor herkenning zorgt bij je doelgroep. Het schijnt dat potentiële klanten jou ongeveer zeven keer gezien moeten hebben voordat ze eventueel tot koop overgaan. Misschien hebben ze je inmiddels wel vijftien keer gezien (online en ook offline) doordat je hebt geadverteerd, maar hebben ze je niet herkend. Een gemiste kans.

Sterke merken hebben een grote flexibiliteit nodig in visuele communicatie. Je wilt op elk moment het passende verhaal kunnen vertellen. Je huisstijl moet goed uitkomen op een beursvlag en ook op bijvoorbeeld een pen, flyer of social media post. Zorg voor de flexibiliteit, zodat je beter herkend wordt!

Conclusie: een goede huisstijl verdiend zich terug, mits….

…. je het door een goede brand designer laat ontwikkelen. Een brand designer die teruggaat naar de basis en bij jouw merkidentiteit begint. Vanuit daar ontwerpen geeft een unieke invalshoek waardoor er altijd een goede huisstijl en webdesign uit voorkomt. Eentje die doordrongen is van jouw essentie, past bij je doelgroep, én waar je trots op kunt zijn. Dat loont.

Bekijk onze praktische werkwijze, zijn we een match?