De 6 grootste valkuilen bij een website redesign
Weet je waar ik me over blijf verbazen? Dat ondernemers een prachtige website laten ontwikkelen (vaak voor veel geld) maar deze ze nul komma nul klanten oplevert. Zonde! Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met hele mooie schoenen die alleen maar in je kast blijven staan.. omdat ze zo’n pijn doen als je er op loopt. Daar kom je (ook letterlijk) geen stap verder mee.
Tuurlijk – begrijp me niet verkeerd- je website moet aantrekkelijk zijn voor je ideale klanten. Maar bovenal moet jouw website als een extra werknemer voelen die klanten voor je binnenhaalt. Ook als jij wat anders aan het doen bent. Dus sta jij op het punt je website drastisch om te gooien? Stop dan heel even en lees deze blog! Want ik ga je helpen.
→ Zorg dat je deze 6 grootste valkuilen ten alle tijden vermijdt!
Valkuil #1: Het niet formuleren van de juiste hoofddoel(en)
Naast een mooie website wil dat je site jou precies de goede leads oplevert, toch? Specificeer ‘goede leads’ dan eens voor jezelf. Wat zijn voor jou goede leads? Wil je een mailadres? Wil je een telefoonnummer? Misschien wil je ook al weten waar iemand in geïnteresseerd is?
Zodra je weet wat het ultieme doel van je website is dan kun je alles inrichten om dat te ondersteunen.
Valkuil #2: Van tevoren niet naar functionaliteiten en technische aspecten kijken
Met andere woorden. Wat moet jouw website kunnen? Welke functionaliteiten moet het hebben en hoe maak je dat technisch haalbaar, flexibel en solide?
Even verder op het voorbeeld ‘Ik wil goede leads binnenhalen via mijn website’.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je al websitebezoekers hebt. Hoe zorg je er dan voor dat deze bezoeker een warme lead voor je wordt? Welke acties wil je dat de bezoeker gaat uitvoeren? Wil je bijvoorbeeld dat klanten direct een afspraak bij je kunnen boeken via een online agenda? Dan moet dat worden ingebouwd in je nieuwe website. Wil je misschien dat ze laagdrempelig contact met je kunnen opnemen? Dan is een koppeling met whatsapp of een chat een idee. Een gratis weggever zodat ze daarna in je funnel kunnen? Dan moet je een goede koppeling maken met het juiste emailmarketingplatform.
Houd je je website overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Dit betekent vooral dat je niet alles moet aanbieden. Houd het simpel. Doe iets voor langere tijd en meet de effecten. Laat ruimte voor experiment.
Valkuil #3: Alleen kijken vanuit het perspectief van de klant
Huh is dat niet juist goed; kijken vanuit het perspectief van de klant? Ja natuurlijk is dat goed. Maar werkt de nieuwe website ook voor jou? En voor de mensen die er mee gaan werken? Kun jij aan de achterkant van de website direct zien wat je kunt aanpassen en hoe je dat moet doen?
Zorg dat je website ook aan “de achterkant” flexibel en gebruiksvriendelijk is! Hoe? Door het van te voren te hebben over wat je wilt kunnen aanpassen.
Valkuil #4: Niet zorgen voor het behoud van je bestaande Google rankings
Je oude website ziet er misschien niet meer zo fris uit, de teksten daar word je wel nog steeds op gevonden. Zoek uit welke pagina’s goed presteren in Google. Zorg hierbij dat je deze oude urls laat doorverwijzen naar de nieuwe urls. Dat heet ‘redirecten’. Zo zullen er minder websitebezoekers een 404 pagina tegenkomen.
Wanneer moet je er op letten? Als je de url van je bestaande content gaat veranderen. Misschien is je url te lang en wil je hem inkorten. Of je hebt een betere omschrijving voor je content gevonden. Of in verband met SEO is het verstandig de url aan te passen.
Zie het zo; als je gaat verhuizen moet je ook je nieuwe adres doorgeven aan al je vrienden en familie. Anders staan ze voor een dichte deur. Doe dat ook met urls. Laat ze dus direct doorverwijzen met een 301 redirect.
Valkuil #5: Het niet marie-kondoën van je content
Als je al een tijdje een website hebt, heb je waarschijnlijk ook een paar pagina’s waarbij je geen “spark” meer voelt.
Bekijk je allereerste blogs eens. Zijn ze nog op te lappen of is de informatie echt te oud? Heb je nog informatie online staan behorend bij een oud aanbod? Of heb je misschien dubbele content?
Stappenplan
- Vraag Google: hoe goed scoort deze pagina? Laag?
- Doe dan de Marie Kondo: voel je er nog een spark bij?
- Nee? In de prullenbak ermee!
Valkuil #6: Geen afspraken maken over updates en onderhoud
Yes je website is klaar en hij doet het goed. Dat is helaas geen garantie voor de toekomst. Niemand kan jou de garantie geven dat je website altijd solide blijft lopen. Omdat dit van zoveel factoren afhankelijk is die niet allemaal te controleren zijn. Maak daarom nu alvast afspraken hoe je omgaat met updaten en overig onderhoud. Zo blijft je website snel, toegankelijk en veilig!
Wil je het liever niet alleen doen? Dan kun je ons inschakelen. Wij kijken graag met je mee op design vlak én op het technisch vlak!