Wat de baard van de koning te maken heeft met branding

Je hebt het vast al wel gezien, onze koning heeft al een tijdje een baard. Je kunt er niet omheen. En persoonlijk vind ik dat het hem uitstekend staat. Daarin ben ik niet alleen. Heel Nederland blijkt dat te vinden. Zijn populariteit als koning is er zelfs door gestegen. Huh? Door een baard? Hoe kan dat dan? Kleine aanpassingen kunnen voor grote resultaten zorgen. Het is pure personal branding. Leer daarom van de effecten van de bekendste baard van Nederland!

Lex wil laten zien dat hij ook maar een mens is

Wat was zijn reden om deze baard te laten staan? Zelf zegt hij het volgende erover: ‘De reden waarom ik mijn baard liet staan was omdat ik mezelf niet meer op mezelf vond lijken. Ik was veel afgevallen, ook in mijn gezicht. ’ 

Door dit te vertellen laat hij zien dat hij ook maar een mens is. Een mens die ook gewoon bezig is met afvallen en met zijn gezondheid. Hierdoor wordt hij bereikbaarder en menselijker. Zodra mensen zich met hem kunnen identificeren stijgt zijn populariteit. 

Zelf toepassen:  Kunnen jouw klanten zich met jou identificeren? Ben jij ook een van hen? Laat ook eens zien dat je niet perfect bent. Mensen houden niet van perfecte mensen: daar schreef ik al eens een stukje over op LinkedIn. Laat jezelf zien en deel ook mindere kanten. Zo word je menselijk, en niets menselijks is ons vreemd.

Lex past zijn uiterlijk aan op zijn hoofdboodschap  

‘Hij heeft echt een stoerder en markant gezicht gekregen door die baard’ zeiden de royalty kenners. Ook de imagodeskundigen van Nederland hadden er wat over te zeggen: ‘Het maakt hem eigentijdser en hipper’. En dat laatste is precies wat Lex ook wil. Hij is een koning die niet boven het volk wil staan, maar ernaast. Handen uit de mouwen en voeten in de klei. Hij doet het heel anders dan Beatrix, en pakt het veel persoonlijker aan. Hij wil een koning zijn van deze tijd. 

Let dus op: zijn uiterlijk communiceert hierbij dus hetzelfde als zijn boodschap. Wat mij betreft echt een mooie brandingles. 

Zelf toepassen:  Heb jij scherp wat je wilt uitstralen? Vertaal die boodschap dan ook naar het uiterlijk van je bedrijf. Wees je bewust van het feit dat bijvoorbeeld kleuren, vormen, fotografie samen het uiterlijk van je bedrijf vormen. Kies ze dus zorgvuldig of laat het doen

Lex durft te veranderen!

Door zijn baard te staan laat Lex zien dat hij durft te veranderen. Vastgeroeste patronen doorbreekt hij. Branding is ook geen vaststaand iets! Tuurlijk je moet wel herkenbaar blijven; maar ga met je tijd mee. Durf te veranderen. 

Zelf toepassen:  Straal ik zelf nog uit wat ik wil uitstralen? Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn teksten bijvoorbeeld meer en meer gaan aansluiten op wat ik laat zien (alle visuele componenten)? Is het nog een eenheid of ben ik toe aan verandering?

Last but not least: Lex komt zelfverzekerd over door zijn baard

Vergeet niet. Eigenlijk werkt Lex voor ons. Wij – Het Nederlandse volk – zijn eigenlijk zijn “klanten”. En hoe fijn is het dan dat Lex een bepaalde zelfverzekerdheid uitstraalt? Hij is heel comfortabel met zijn nieuwe baard en dat is te zien. En dat is aantrekkelijk. 

Zelf toepassen:  Als je naar je website kijkt. Voel je je dan zelfverzekerd daarover? Of is ‘ie al een beetje gedateerd inmiddels en laat je het niet meer vol trots zien? Je gaat ook niet in een slobbertrui naar een netwerkbijeenkomst. Je trekt iets aan waar je in straalt. Waarom behandel je je site anders?

Wil jij ook ‘iets anders’, maar weet je niet zo goed wat en waarom? Overleg het even met mij. Samen komen we wel tot een plan de campagne.  www.studiosolide.nl/gratis

crown

Bij ons is de klant koning.