DIY : De meest gemaakte fouten in Canva

Niet iedereen is een geboren designer. Alleen niet iedereen heeft dat ook van zichzelf door… Design kan daardoor al snel onprofessioneel en goedkoop overkomen. In deze blog schrijf ik over de meest gemaakte fouten zijn in Canva, zodat jij ze niet meer hoeft te maken. Canva is een online tool die jou kan helpen de visuele kant van je merk neer te zetten.

Lees over de meest gemaakte fouten in Canva en doe er je voordeel mee! 

Copycat gedrag en meegaan met de trend 

Een tijdje terug (en stiekem nog steeds) was het enorm in de mode om als een echte girlboss een roze kleur te gebruiken in combinatie met een Vogue lettertype en een handgeschreven lettertype (zie hieronder). Super hip. Met als resultaat dat er in Canva veel soortgelijke templates ontstonden die ondernemers gingen gebruiken. Het resultaat hiervan is dat je niet opvalt in de massa. Je wordt één van de vele die er hetzelfde uitzien. Gemiste kans. 

girlboss logo trend

Je maakt wat je zelf mooi vindt in Canva

Afgezien van de ondernemers die zichzelf als doelgroep hebben: doen wat je zelf mooi vindt, is vaak geen goede strategie. Tuurlijk, als je bezig bent met je eigen interieur dan kies je zelf de kleuren uit voor je muren. Maar nu maak jij “het ideale interieur” voor je doelgroep. Ga dus mentaal in hun schoenen staan of test wat zij aantrekkelijk vinden. Het zou wel eens ver uit elkaar kunnen liggen. 

Wat is het doel van je design? 

Vaak willen klanten  het liefste een mooie website vol met mooie plaatjes plus nog mooie templates voor social media erbij. Maar grafisch design is er niet om enkel mooi te zijn. Je designs hebben als het goed is een doel. Denk dus bij elk design dat je maakt in Canva: ‘Wat wil ik overbrengen? Wat is de kernboodschap?’  En laat alle andere opvulling weg. 

Lage kwaliteit foto gebruiken 

Deze fout spreekt misschien een beetje voor zich, maar toch gebeurt het (te) vaak: pixelige plaatjes. Gebruik liever altijd hoge resolutie beeldmateriaal en kijk uit met fotomateriaal van Google. Zorg altijd dat je materiaal 100% rechtenvrij is voordat je het gebruikt. Of laat je eigen beeldbank schieten, dat is pas echt uniek en nog beter natuurlijk.

Het logo zien als middelpunt

Je logo is belangrijk maar zeker niet het enige element. Je hoeft je logo daarom niet in elk design terug te laten komen om herkenbaar te kunnen zijn voor je doelgroep. Je wilt een merk  creëren waaraan mensen middels kleuren, layout en lettertypen al weten dat ze te maken hebben met jouw bedrijf. Als je daar consistent in bent, zal dat zeker lukken. 

Je logo overal ‘opplakken’ kan een negatief effect hebben en opdringerig overkomen. Je bent als merk een persoonlijkheid (je merkidentiteit) ; zet die op de voorgrond. 

Geen wit gebruiken in je design 

Hoe meer tekst hoe beter toch? Nee, absoluut niet. Het is meestal andersom. Less is more. Als je witruimte laat tussen elementen van je design, ben je in staat om de ogen van je doelgroep precies naar het juiste te laten kijken. Dus wees niet te bang voor witruimte en vul niet alles op.

Witte ruimte in design

Niet genoeg afwisselen

Zorg dat het visueel aantrekkelijk blijft om naar te kijken. Als jij telkens dezelfde template gebruikt, dan kan dat al snel saai worden voor je klant. Speel bijvoorbeeld met tinten van dezelfde kleur en kijk naar lettertypes die je kunt afwisselen. Let op: ook weer niet teveel, want dan kan je design te druk worden! 

Conclusie: weet wat je doet OF besteed het uit

Goed design is belangrijk. Het geeft een eerste indruk af en je moet er dus gewoon goed over nadenken. Zoals gezegd: niet iedereen is een geboren designer. Dat hoeft ook niet. Ben je niet goed in design, blijf dan ook niet zelf aanklungelen en besteed het uit. Zo voorkom je fouten waardoor je design er oud of goedkoop gaat uitzien. Heb je er wel talent voor? Gebruik deze blogpost dan als checklist en blijf kritisch naar je eigen werk. Succes!  

Meer informatie over wat wij je kunnen bieden?