De FAQ: hét ondergeschoven kindje op je website
Stel: je bent op zoek naar een branding expert om mee aan de slag te gaan. Je googled misschien wat, vraagt wat rond in je netwerk… Daarna ga je het aanbod wat je bij elkaar gesprokkeld hebt met elkaar vergelijken. Dit alles doe je doorgaans vóórdat je echt contact opneemt met diegene waarmee je persoonlijk kennis wilt maken, toch?
Wat maakt het dat je contact op gaat nemen met juist die persoon of dat bedrijf?
Juist, heel vaak is het omdat je je vertrouwd voelt bij het bedrijf. Het bedrijf geeft het juiste gevoel af EN heeft de juiste antwoorden gegeven op jouw meest dringende vragen. Dat helpt bij het winnen aan vertrouwen. Dus ondernemer, werk aan een goede FAQ: Frequently Asked Questions!
In dit blog lees je de voordelen en ook hoe je een goede FAQ kunt opbouwen.
Een goede FAQ op je website roept herkenning en vertrouwen op
Je potentiële klant doet vaak vooronderzoek. Dit gebeurt vaak online en daarbij speelt de website van een onderneming een belangrijke rol. Opereer je in een vrij drukke markt, dan heeft de klant veel aanbod om uit te kiezen. De websites worden dus vaak snel gescand om een eerste indruk te krijgen. Een aansprekende branding is hierbij key; zowel verbaal als non-verbaal moet het de ideale klant meteen aanspreken. Zo niet, dan is hij gevlogen.
Spreekt de branding wel aan? Check? Dan zal de potentiële klant wat verder gaan graven op je website om antwoord te krijgen op al zijn of haar vergelijkingsvragen.
Wat je dan wilt bereiken is dit: “Hé, ze weten precies met welke bezwaren en vragen ik nu zit, ze zullen wel expert zijn en al veel mensen zoals ik hebben geholpen” En “Ha, aan deze vraag had ik nog niet eens zelf bedacht maar wat fijn dat ik nu beter weet dat ik dit aspect ook moet meenemen in mijn afweging”.
Geef jij wel accuraat antwoord op die cruciale vragen en laten je concurrenten het liggen? Grote kans dat er contact wordt opgenomen met jou en niet met je concurrent. Je bent gewoonweg vollediger en dat geeft meer herkenning en vertrouwen. Het gesprek gaat dan vaak puur om de kennismaking en de klik.
Een goede FAQ bespaart jou tijd!
Je wilt precies de juiste klanten aantrekken toch? Dat betekent dat je ook heel goed moet weten welke klanten je liever niet wilt helpen. Zoekt iemand bijvoorbeeld een branding expert / webdesigner die werkt met simpele templates, dan moet iemand niet bij Studio Solide zijn. Dit hadden ze kunnen lezen via onze FAQ. Hierdoor glippen deze klanten er niet meer doorheen en hoef ik deze klanten niet teleur te stellen. Dit bespaart tijd.
Puur dus door duidelijk te zijn in wat je NIET bent of doet komt hetgeen wat je wél doet ook veel krachtiger over. Een goede ondernemer maakt keuzes en is daar ook helder en duidelijk over in de communicatie. En ook dat geeft weer vertrouwen.
Hoe kom je tot een goede FAQ?
Waarschijnlijk beantwoordt jouw bedrijf zonder dat je het door hebt heel veel dezelfde vragen van klanten. Ga eens na welke vragen er opkomen in welk stadium van het proces. Zo heb je vragen die belangrijk zijn vóór aankoop, maar ook vragen die bijvoorbeeld vaak beantwoord worden als je al midden in het proces zit met de klant. Of hoe gaan jullie eigenlijk om met onderhoud na de geleverde dienst?
Waarom ook al die vragen beantwoorden? Nou het laat zien dat je kennis van zaken hebt. Dat je het proces goed overziet en dat jij je klant veilig en onder kundige begeleiding van punt A naar Z krijgt. Doordat jouw bedrijf wél antwoord geeft op die vragen kun je je op die manier ook gemakkelijk positief onderscheiden ten opzichte van de concurrent.
Vind je het lastig om de meest gestelde vragen boven water te krijgen? Zorg dan eens dat je bestaande klanten vraagt waarom ze gekozen hebben voor jouw bedrijf en niet voor de concurrent. Of installeer bijvoorbeeld een zoekfunctie op je website die je aan de achterkant kunt uitlezen zodat je weet waar mensen op zoeken… Of lees eens de reviews die jouw bedrijf heeft gekregen terug. Puur om te kijken wat de hoofdargumenten waren om voor jou te gaan. Het punt is dus niet dat je de info niet hebt: het punt is dat je er wat mee moet gaan doen!
Geef ook vooral antwoord op vragen via social media én in je content
Je website is niet de enige plek waar je antwoord kunt geven op de meest gestelde vragen. Ook online via google of social media kun je ‘vragen’ identificeren en beantwoorden. Het grote voordeel hiervan is dat men ziet dat je aandacht voor ze (jouw ideale doelgroep) hebt – zonder er direct wat voor terug te verlangen – en dat je vlug en snel reageert op de vragen die er bestaan in jouw branche. Je doet mee en bent present. Ze hebben dus niet te maken met een overbelast bedrijf; maar met een bedrijf dat oog en aandacht heeft voor de klant! Lijkt mij een mooie indruk om achter te kunnen laten. Actief luisteren dus. Soms zit er een vraag achter een vraag; probeer eens dat stapje verder te zetten. Gerichte aandacht geven zal je geen windeieren leggen!
Ook kun je de meest gestelde vragen gebruiken als hoofdonderwerp voor de content die je maakt. Door op die manier telkens weer even in beeld te komen met een stukje nuttige informatie help je je klant om de keuze voor jouw bedrijf makkelijker te maken.
Google & voice search houden van duidelijke FAQ’s
Als jij gaat googlen, typ je dan steekwoorden in of ga je ook wel eens voor een letterlijke vraag? Uit onderzoek (Google) is gebleken dat 55% steeds vaker een letterlijke vraag intypt. En wat denk je van Voice Search? Voice Search zal ook met letterlijke vragen gaan werken. Komt die exacte vraag terug op je website; grote kans dat je er dan uitgepikt wordt door Alexa. Vermijd dus dan ook vooral vaktermen en ga voor korte vragen in de woorden die jouw ideale doelgroep ook echt gebruikt! Een mooie investering voor de toekomst.
Een laatste bonustip : hou het KORT
MAND!
Houd je FAQ kort. Ik zou zeggen: ongeveer 10 meest gestelde vragen beantwoorden is echt de max. Een te lange FAQ wordt heel snel gescand of vaker helemaal overgeslagen. Om diezelfde reden: probeer de meest gestelde vragen qua woorden ook kort en actiegericht te formuleren. Daarmee vergroot je de kans dat de potentiële klant iets herkent én je antwoord op de vraag ook nog gaat lezen! 😉
Vond je dit een leuke blog en wil je meer blogs lezen?