Focus minder op je omzet en meer op je klant!

Die magische grens van €100.000 omzet… Welke ondernemer heeft dat nog niet in advertenties voorbij zien komen? Het schijnt gelijk te staan aan ‘succesvol zijn’. Zeker als startende ondernemer vliegen de schreeuwerige advertenties op sociale media je om de oren.

Het zijn van die teksten die altijd beginnen met: ‘ik begon met niets’ of ‘mijn geheim over het creëren van passief inkomen’. Of die eeuwige ’Mijn 10 simpele stappen naar succes’.

Wat een Amerikaanse bullshit. Want hoe precies ga jij die €100.000 verdienen als jij je klant nog niet verstaat? Precies… Dat kost tijd en aandacht. 

Laat je niet gek maken… Stop met het lezen van die artikelen en het bekijken van deze ‘motivational’ filmpjes. Het slokt veel te veel van jouw tijd op! En zij verdienen er alleen maar aan: daar heb je het antwoord op hun ‘geheim’ over passief inkomen. Focus je daarom op je ideale klant met deze stappen.

 01. Definieer je ideale klant

Jij hebt een product of dienst die jouw ideale klant zeker kan gebruiken. Wat zeg ik; jouw ideale klant kan niet zonder! En jij niet zonder (ideale) klanten. Probeer deze ideale klant eens te omschrijven. Waar is je klant trots op? Wat wil je klant bereiken? Wat is het probleem dat jouw klant heeft?

 02. Bevraag je klant over het probleem dat jij voor ze op gaat lossen

Jij gaat een probleem voor je klant oplossen. Je hebt van tevoren het idee dat jij goed weet welk probleem dit is en hoe je klant hiertegenover staat. Maar, is dat ook écht zo? Ga het checken bij je (potentiële) klanten. Probeer te voorkomen dat je teveel zelf invult en je eigen droomoplossing bedenkt voor een probleem dat je klanten niet of anders ervaren.

 03. Bedenk de beste oplossing voor je klant

Het werkelijke probleem in kaart? Nu ga je werken aan de perfecte oplossing. De perfecte oplossing kun je alleen maar formuleren als je je niet op een te grote groep focust. Hoe kleiner de niche/markt; hoe specifieker jouw oplossing kan zijn.

Je klanten willen graag specifieke oplossingen voor hun specifieke problemen. 

 04. Vraag om feedback over jouw oplossing

Je hebt je oplossing klaar. Je kan van start, toch? Nog niet. Je doet er goed aan om eerst feedback te vragen aan je potentiële klanten. Is dit werkelijk de juiste oplossing voor het probleem?

 05. Bedenk wat jouw meerwaarde is als probleemoplosser

Goed, je hebt de oplossing voor het juiste probleem van je klant ontwikkeld. Maar hoe zorg je er dan voor dat ze voor jou kiezen als hun probleemoplosser?

Bedenk wat jouw meerwaarde is bovenop het probleem dat je voor ze oplost. Misschien is het je unieke aanpak in het werkproces? Misschien ben jij die boekhouder die ‘makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker’ wel waarmaakt? Of heb jij misschien een karaktereigenschap die vrij uitzonderlijk is in jouw vakgebied en kun je dit ten goede inzetten?

 06. Trek deze meerwaarde door in al je content

De meerwaarde die je hebt geformuleerd is een belangrijk deel van jouw branding. Probeer je meerwaarde in je content te laten terugkomen. Op deze manier kan jij jezelf sterk in de markt zetten zodat klanten jou gaan herkennen als diegene die het probleem oplost, en nog een beetje meer.

Op deze manier word jij de favoriete probleemoplosser van een select clubje potentiële klanten. Op een fijne en niet schreeuwerige manier kan jij je werk met plezier uitvoeren. Dat noem ik succes. En jij? Hulp nodig bij het bouwen van jouw branding? Plan een gratis gesprek in.