
De gouden vraag: kan het simpeler?
Dit is de vraag die ik bijna elke dag stel. Ik stel ‘m aan m’n klanten en aan mijzelf. Het is een gouden vraag omdat het mij al ontzettend veel blije klanten heeft opgeleverd. Hoezo dan Djoeke, leg uit! Oke komt ‘ie.
Stel je even jouw ideale klant voor. Deze potentiële klant wil snel en goed van zijn/haar probleem af. Echter, deze klant zwemt in een zee van enorm veel aanbod. Hij of zij wil snel en goed geholpen worden maar weet niet wie te kiezen. En eigenlijk ontstaat daardoor lichtelijke paniek. Wat is dan hetgeen deze mensen het eerst nodig hebben? Juist, een luisterend oor. Daar schreef ik een al eerder een blog over.
Direct daarna willen ze een simpele en duidelijke oplossing horen voor hun probleem. Laat ze niet trappelen. Geef ze een zwemvest. Stel ze gerust. Jij bent hier de expert. Dit is niet het moment om enorm uit te wijden over AL je aanbod. Of over jezelf. Het gaat om die klant en wat deze NU nodig heeft.
Houd alles dus simpel. Met name marketing- en communicatieboodschappen worden veel te vaak complex gemaakt. Waardoor de klant lichtelijk in paniek raakt en maar een deurtje (lees: website) verder gaat.
Dus. Hoe houd je het simpel?
01. Weet exact tegen wie je het hebt
Wie zijn het eigenlijk die jij optimaal kunt helpen? Als je dat scherp voor ogen hebt kun je pas weten wat voor hen de essentie is. Wat hetgeen is dat voor hen het probleem écht oplost. Want als het goed is, is jouw oplossing niet ieders perfecte oplossing. Bij wie kun je het meeste impact maken?
02. Houd het bij 1 simpele boodschap
Oké, je hebt je ideale klant weer even in beeld. En je weet welke oplossing je deze klant biedt. Mooi. Zorg nu dat je bij deze kern blijft in je marketing. Veel ondernemers proppen meerdere boodschappen in één social media post of advertentie. Probeer het bij 1 simpele kernboodschap te houden.
Bedenk wat het hoofddoel is van je post. Wat wil ik bereiken met deze post? Wanneer weet je of dat is gelukt? Laat alle tekst die je schrijft daarin ondersteunend werken. Alle zinnen die je er voor ‘de mooi’ bij typt.. laat ze weg. Klanten hebben hier echt geen tijd voor. Niet in dit stadium.
De tekst en het design moeten maximaal ondersteunend zijn aan het hoofddoel. Bedenk wat je de hoofdrol geeft. Is het design of is het tekst? Wat kun je weglaten? Show don’t tell. Prachtige campagne van Chanel voor Moederdag (hieronder). Het concept is zo simpel maar het is meteen duidelijk om wat het gaat en voor wie het is. Herkenning en emotie spelen hier ook een mooie rol wat het concept nog krachtiger maakt. In principe hadden ze de tekst zelfs weg kunnen laten. Good job!
03. Spreek dezelfde taal
Je weet wat je inhoudelijk wilt zeggen en naar welk doel je toewerkt. Nu is het nog zaak dat je dezelfde taal spreekt. Wat bedoel ik hiermee? Welke woorden gebruikt je doelgroep als hij/zij over jouw vakgebied praat? Zet deze woorden in en creëer herkenning. Gebruik geen vaktermen. Hier dus ook: zorg dat je je taal simpel houdt!
04. Schets de voor en na situatie
Zorg dat je in je marketing ingaat op de pijnpunten die je voor je doelgroep oplost. Hiermee creëer je niet alleen herkenning, je laat zien dat je het probleem echt begrijpt. Schets een voor en na situatie.
Hoe ziet de wereld van deze ideale klant eruit als ze met jou hebben gewerkt?
Ga iets verder dan alleen het oplossen van het probleem. Help ze met dromen. Maar hier ook: houd het eenvoudig. Vertel korte makkelijk te begrijpen verhalen. Laat het ook zien in beeld zodat je ze een compleet beeld geeft (haha). Zo gaat het meer leven en gaan je ideale klanten er wat bij voelen.
05. Help ze met kiezen van het juiste aanbod
De klant heeft je stukje marketing gezien, is benieuwd geworden en klikt door naar je website. Vervolgens wordt de klant doodgegooid met enorm veel opties. Wel 5 pakketten, 3 trajecten en 4 gratis weggevers. En losse diensten afnemen kan ook nog. Met als resultaat dat ze weer lichtelijk in paniek raken en je website verlaten met het gevoel ‘ik pak het later wel weer even op als ik meer tijd heb’.
Gemiste kans. Die is gevlogen.
Zorg dat je op je website alle teksten dus ook kort en krachtig houdt. Het aanbieden van veel verschillende diensten creëert onrust.
Ik moet als bezoeker en als potentiële klant direct kunnen zien welke dienst het beste bij mij aansluit. Help ze dus met kiezen. Zeg bijvoorbeeld: ‘deze dienst is perfect voor als je net _____’ Of ‘Herken je dit?’ en dan een rijtje met bulletpoints. Bam! Gelijk duidelijkheid. Dan heb je hun aandacht. Ze zijn gestopt om in je etalage te kijken en gaan nu je winkel in. De juiste winkel. Jouw winkel!
De conclusie is simpel
Cut the bullshit en het geblabla. Er zijn al te veel ondernemers die dat doen en het werkt niet. Wees duidelijk en lever alleen de essentie. Blijf bij de kern. Wat een verademing… en wat een tijdswinst voor jou en je klant.
Dus plak die post-it met ‘houd het simpel’ ergens waar je ‘m vaak ziet!
Wil je graag versimpelen maar weet je nog niet wat de kern van je boodschap moet zijn? Even sparren?