
Zo krijg je grip op het imago van je bedrijf
Elk bedrijf heeft een bepaald imago ‘hoog te houden’. Dat klinkt toch ontzettend vermoeiend, vind je niet? Goed nieuws, vermoeiend hoeft het niet te zijn. Als jij niet iets probeert te zijn wat je niet bent (als bedrijf) dan heb je het veel makkelijker en kun je succesvol grip houden op het imago van je bedrijf. Op deze manier zal jij de juiste positieve reputatie weten op te bouwen en dat is een essentieel onderdeel voor meer groei.
Hoe krijg je grip op het imago? Dan moet je eerst even iets meer weten over het verschil tussen imago en reputatie. En hoe deze in verband staan met merkidentiteit. Here we go!
Het verschil tussen imago en reputatie
Veel mensen halen imago en reputatie door elkaar. Begrijpelijk; het ligt ook in elkaars verlengde. Reputatie is niet het beeld (=imago) maar het oordeel dat men heeft over jouw bedrijf. Niet alleen klanten vormen een oordeel over jouw bedrijf. Nog voor dat ze klant worden zoeken deze potentiële klanten vaak online naar reviews. Via Google maar ook via sociale media. Hoe zijn de ervaringen met dit bedrijf? Komen ze slechte ervaringen tegen dan zal dat helaas eerder voor waarheid worden aangezien dan goede reviews. Dat komt door onze negativity bias.
Heb je onverhoopt slechte reviews gekregen en is de reputatie daardoor verslechterd, dan kost dit vaak bloed, zweet en tranen om weer goed te krijgen.
Zorg dus voor een juiste verwachting voordat de klant bij je koopt. Geef zelf het juiste realistische beeld af voor een juiste perceptie van jouw bedrijf. Dit kun je doen door je bedrijf een positief en realistisch imago aan te meten. Hoe weet je welk imago passend is? Begin bij je merkidentiteit.
Begin bij je merkidentiteit
Een stevige allesomvattende merkidentiteit is een combinatie van inzicht in de persoonlijkheid (waarden, missie/visie, cultuur) van je bedrijf en hoe je dit naar buiten brengt middels gedrag, communicatie en symboliek.
In een ideale wereld staat het imago (het beeld wat mensen van je bedrijf hebben) van je bedrijf gelijk aan de merkidentiteit van je bedrijf. Dan klopt het en zal je de juiste ideale klanten aantrekken.
Is het imago (het beeld wat men over je heeft) veel rooskleuriger dan de identiteit/realiteit dan kan het zo zijn dat je als bedrijf ‘door de mand valt’. Je doet bijvoorbeeld beloftes die je niet kunt waarmaken. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Ga dus geen veel te rooskleurig imago hoog houden. Dat gaat je op ten duur veel meer kosten dan het je nu misschien op korte termijn oplevert.
De 3 onderdelen van een stevige merkidentiteit
Ergens verstopt op een ‘over ons’ pagina vertellen over de kernwaarden gaat je niet helpen. I’m sorry. Je moet je merkidentiteit echt gaan ‘leven’.
Laat je bedrijfspersoonlijkheid daarom in alles doorvloeien. In teksten, in gedrag, in je visuals. Dit model van Birkigt & Stadler uit 1986 (!) helpt je hiermee en is nog steeds actueel. Daarom leg ik hem graag even (in eigen woorden) aan je uit.
- Persoonlijkheid: Ken uzelf! Wat is je karakter als bedrijf? Op welke waarden vaar je als bedrijf? Wat is de missie en visie? Wat is de cultuur? Dit is de kern waaruit je de volgende drie gaat opbouwen.
- Communicatie: je wilt je missie middels een kernboodschap overbrengen. Dit onderdeel richt zich met name op wat je als bedrijf in directe communicatie kunt bewerkstelligen. Ben je als bedrijf heel servicegericht, vertel dat dan ook gewoon consistent maar ondersteun het verder met gedrag en symboliek.
- Gedrag: dit verwijst naar alle handelingen die je als bedrijf uitvoert. Wil jij bekend staan dat je bijvoorbeeld maatwerk levert? Laat dit dan ook actief zien door bijvoorbeeld je processen daarop in te richten. Extra tijd te nemen om je klant persoonlijk te woord te staan bijvoorbeeld. Denk dus veel verder dan wat je product of dienst moet bewerkstelligen. Denk in ervaringen!
- Symboliek: dit verwijst naar ‘het visuele’ wat je inzet om je communicatie kracht bij te zetten zodat je persoonlijkheid overkomt. Voorbeelden hoe je symboliek kunt inzetten zijn; huisstijl, fotografie, illustraties, webdesign en zelfs de inrichting van je bedrijfspand. De look & feel die perfect uiting geeft aan de unieke persoonlijkheid van jouw bedrijf. Dat kun je bewerkstelligen met de juiste symboliek.
Heb je alles op 1 lijn? Pas dan kom je geloofwaardig en betrouwbaar over en zal men jouw eigen geschetste beeld langzaam gaan overnemen als ‘de waarheid’. Jouw geschetst beeld wordt dan het daadwerkelijke imago. En met een passend imago hoef je minder bang te zijn voor een slechte reputatie. Je trekt de juiste klanten aan die het juiste verwachten. Door de mand vallen kan niet meer.
ERROR: Kijk uit voor deze klassieke fout
Wat er vaak gebeurt: bedrijven zeggen wel in hun communicatie dat ze bijvoorbeeld innovatief zijn, maar laten dit in gedrag en symboliek niet zien. Ze staan alleen op ‘zenden’ en luisteren niet. Ze vertellen veel en zijn de hele tijd bezig met overtuigen. ‘Wij zijn echt innovatief, echt waar’.
Wat gebeurt hier? Het bedrijf doet teveel aan punt 2: communicatie (check model hierboven). Alleen maar veelvuldig zeggen dat je innovatief bent gaat echt niet werken. Leef het. Laat het ook eens zien in gedrag en symboliek.
Vraag feedback van je ideale klanten of je boodschap krachtig overkomt. Luister naar hun perceptie en ervaringen. Kijk dan of je je communicatie, gedrag en symboliek kunt verscherpen waardoor je boodschap nog krachtiger overkomt. Overtuigen hoeft echt niet zodra je afgestemd blijft op je ideale klant. Valt er al een last van je schouders? Mooizo!
Samen naar je identiteit kijken van je bedrijf? Dat kan. We bieden losse merkidentiteitsessies aan. Je krijgt praktische opdrachten uit een gedegen methode. Na afloop heb jij je merkidentiteit overzichtelijk op één A1. Volledig online. Een mooie basis voor verdere groei. Bij interesse, stuur een berichtje. Dan kijken we samen of dit op dit moment nuttig is voor jouw bedrijf.