
De behoorlijke impact van kleurgebruik op sales
Klant: ‘Kun je een huisstijl voor mij ontwikkelen met deze specifieke kleur roze?’ Ik: ‘dat zou kunnen, maar waarom wil je dat? Vinden jouw ideale klanten deze kleur woest aantrekkelijk? Of vind jij het zelf gewoon een erg mooie kleur?’
Kleur is emotie. Met de kleuren die je kiest voor je bedrijf zend je een krachtige gevoelsboodschap uit richting je potentiële klanten. Wist je dat visuele content ongeveer zo’n 60.000x eerder binnen komt dan tekst? En we scannen met z’n allen veel meer dan we lezen…Kleur maakt dus impact. Heel veel impact. Een kleine verandering in kleur kan veel betekenen voor je sales. Simpelweg omdat je aantrekkelijker wordt voor precies jouw ideale klant. Goed om je bewust van te zijn.
Pak de aandacht met kleur
Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de mensen bepaalt of ze zich aangetrokken voelen tot jouw merk op basis van kleur. Waarschijnlijk volledig onbewust. Best een hoog percentage! Tel daarbij op dat het meeste van de verkoop nu online gaat. Mensen willen snel een oplossing voor hun probleem, gaan Googelen en bekijken in een razend tempo het aanbod van verschillende aanbieders. Zorg dus dat de klant getriggerd wordt om te gaan lezen. Dit kan je doen met kleur. De juiste kleuren. Op de juiste plek.
Word vaker gezien door kleur
Door een specifieke kleur consistent te gebruiken wordt je merk in 80% van de gevallen beter herkend. ‘Mijn concurrenten gebruiken allemaal die kleur groen dus ik wil ook die groen’ is dus misschien niet zo handig. Zo zou niemand ter wereld zich in het hoofd halen om nog een fastfoodketen te beginnen met een gele huisstijl. Natuurlijk zijn er wel “specifieke kleuren” voor “specifieke branches”. Zo wordt blauw vaak gekozen in tech omdat het vertrouwen en rust uitstraalt. Kies dan net een andere kleur blauw of combineer het op een unieke wijze met een andere kleur. Wees genoeg onderscheidend en pak die herkenning!
Kies eerst de emotie, dan de kleur
Met kleur wek je automatisch een emotie op. Jij wilt dat je ideale klanten precies het juiste gevoel krijgen bij jouw merk, toch? Zo wek je met groen bijvoorbeeld rust op en met rood zet je aan tot actie. Oranje staat voor creativiteit en groen weer voor groei. Iedere kleur zijn eigen emotie.
Dus wie is je ideale klant en wat voor gevoel wil je hem of haar geven?
En please, als je doelgroep ‘vrouw’ is kies dan eens niet automatisch voor roze. Ga eens na wat voor ‘soort’ vrouw je graag wilt aanspreken. En wat voor gevoel je haar wilt geven over je producten of diensten. Wat wil zij met jouw dienst of product bereiken? Kijk dan pas welke kleuren daar bij passen. Check vervolgens of het klopt wat jij denkt. Vul het niet in! Ga het testen.
Zoek naar de juiste balans in kleur
95% van de top 100 bedrijven in de wereld gebruiken één of twee kleuren in hun logo. Waarom? Nou simpel. Teveel kleur in een logo leidt af. Een goed kleurenpalet heeft echter wel verschillende kleuren en tinten. Die precies op de juiste wijze worden gebruikt en dus niet allemaal hoeven terug te komen in het logo. Drie of meer hele heftige kleuren samen gebruiken daar wordt echt niemand blij van. En herkenbaar is het ook niet. Behalve als je misschien iets met regenbogen, eenhoorns of de gay-community doet…Vind dus de juiste balans! Dat is de uitdaging.
Zo zorg je ervoor dat je de juiste kleuren hanteert
- Wie is je ideale klant en wat vindt hij/zij aantrekkelijk?
- Welk gevoel wil je hem of haar geven over jouw product/dienst/bedrijf?
- Kies de juiste kleuren uit en zorg voor genoeg balans (of laat dit doen)
- Check de concurrentie, ben je onderscheidend genoeg?
- Leg het kleurenpalet voor aan je ideale klant in real-life merkuitingen
Beetje lastig? Je weet me vast te vinden.