Maak je bedrijf menselijker – 5 manieren

Je merk is niet alleen een logo. Je merk is ook niet alleen een visitekaartje, social media post of website. Je merk is al deze dingen bij elkaar en MEER! Je merk/branding is wat je als bedrijf elke dag doet, zegt en denkt. En wat je juist niet doet, zegt en denkt. Van hoe je je algemene voorwaarden presenteert tot aan hoe het kerstgeschenk is verpakt. Het zit hem in de grote dingen én in de kleine dingen. 

Het is ook hoe je als bedrijf in een crisis opereert. Het is hoe goed je luistert en hoe snel je reageert. Het is hoe je omgaat met anderen online en offline… 

Kortom: een bedrijf heeft een buitenkant en binnenkant. Een uiterlijk en innerlijk. Je bedrijf is eigenlijk ook een mens. Een levend en groeiend mens. Ga maar na, je kan geen merk creëren zonder gevoel. Natuurlijk kun je onderzoek doen naar wat de markt wil, maar uiteindelijk willen mensen zaken doen met een merk dat ze “herkennen”. Klanten willen vaak iets herkennen in een merk dat ze terug kunnen relateren aan hen zelf. 

Wees dus geen robot die standaard antwoorden geeft aan klanten. Wees een mens. Geef echte aandacht! Human2Human. 

5 manieren hoe jij je bedrijf menselijker maakt!

Handel vanuit één persoonlijkheid

Creëer een persoonlijkheid voor je bedrijf. Wat zijn de karaktereigenschappen? Wat vinden wij als bedrijf belangrijk? Wat zijn onze normen en waarden en hoe laten we deze zien in ons gedrag? 

Heb je meerdere personeelsleden dan heb je grote kans dat zij ook dagelijks contact hebben met klanten. Voor een sterk gezicht naar buiten toe moet je zorgen dat alle personeelsleden weten vanuit wat voor persoonlijkheid jullie communiceren en handelen. 

Neem als voorbeeld CoolBlue. Bij CoolBlue verlenen zij ‘service met een glimlach’. Service staat dus hoog in het vaandel. Zij hebben waarschijnlijk met elkaar tot in de puntjes uitgewerkt wat ‘service’ voor hen betekent in communicatie en gedrag. Zo weet iedereen op welke manier zij dienen om te gaan met de klant. 

Het effect is dat iedereen hetzelfde communiceert en handelt binnen het bedrijf. Hierdoor lijkt het alsof je echt met één mens te maken hebt. Elke keer dezelfde consistente ervaring met een merk creëert veel vertrouwen. 

Praat, luister & schrijf zoals een mens

Probeer je klant niet te zien als klant maar als mens. Een mens met veel meer uitdagingen dan enkel en alleen waarom hij/zij jou opbelt. Wees coulant. Denk mee. Probeer niet direct keihard te verkopen. Ga naast je klant staan. Praat van mens tot mens. 

En dan schrijven. Schrijf zoals je praat! Ik kom het nog steeds tegen. Bedrijven die veel vakjargon gebruiken in hun communicatie. Of bedrijven die expres hele mooie dure woorden gebruiken. Stop! Probeer je niet anders voor te doen dan je bent. Praat in normale mensentaal. Alleen daarmee kun je dichter bij elkaar komen.

Wees altijd duidelijk wie er achter je bedrijf zitten

Als mensen – aka potentiële klanten – de website bezoeken van jouw bedrijf moet het duidelijk zijn met wie ze te maken hebben. Een simpel fotootje, naam en functie is ruim voldoende. Ga maar bij jezelf na; jij vindt het toch ook fijn als je al weet wie je aan de lijn gaat krijgen als je contact zoekt? Keep it personal!

Investeer in relaties

Als bedrijf heb je niet alleen een relatie met de klant. Je hebt bijvoorbeeld de relaties met je personeel, met je netwerk en met leveranciers. Samen met je relaties bouw je een ecosysteem, een cultuur rondom je bedrijf. Zodat het bedrijf van de binnenkant naar buiten toe kan stralen. 

Want.. 

Je kunt een ontzettend mooie visie, missie en branding hebben.. maar als je niet de juiste cultuur kunt scheppen en niet de juiste mensen kent kom je amper vooruit!

“Culture eats strategy for lunch.” – Peter Drucker

Laat je fouten zien

Een bedrijf waar het allemaal perfect op rolletjes loopt is een illusie. Want mensen maken fouten. En een bedrijf bestaat uit mensen. Maak ze dus, laat ze zien en leer ervan. Het maakt je bedrijf alleen nog maar meer menselijk. En niets menselijks is ons vreemd! Zo herkennen we onszelf in het merk, en dat is wat je wilt. Wees dus niet te bang om fuckups te delen!

Als je wilt kan ik je helpen om de binnenkant en buitenkant van je bedrijf in sync te krijgen. Via een merkidentiteitsessie kijken we naar de binnenkant van je bedrijf en daarna geven we dat een passend gezicht met branding & design. Voorproefje? Vraag dan het gratis adviesgesprek aan.