Makkelijke winst: haal meer uit je reviews

Wil je snel en gemakkelijk je branding verstevigen? Leer dan om nog beter gebruik te maken van reviews & aanbevelingen. Zodat jij – juist nu – nog beter zichtbaar wordt op de punten waar jij om bekend staat. Zet datgene waar jij de beste in bent nog vaker in de spotlight. Zo verduidelijk je het verhaal van je bedrijf. 

Ehhhhh meer uit reviews halen? Hoe moet ik dat dan doen? Hieronder een aantal simpele ideeën. 

1. Welke reviews & aanbevelingen zijn het meest waardevol?

Bekijk welke reviews zijn geschreven door mensen die tot jouw ideale klantengroep behoren. Hoe meer je deze laat zien hoe meer andere potentiële klanten vanuit dezelfde groep zich aangesproken zullen voelen. Zet deze reviews/aanbevelingen dus vooraan! Dat geeft potentiële klanten meer vertrouwen dat jij hun probleem het beste kunt tackelen. 

2. Zet geschreven reviews/aanbevelingen om in video & voice

Je weet nu wat je meest waardevolle reviews zijn. Zet die om in beeld of audio en je zult zien dat ze beter blijven hangen! Zeker nu met Corona zit iedereen wel eens in een Zoom-call. Hoe makkelijk is het dan om deze klant te vragen om zijn review/aanbeveling nogmaals op beeld te vertellen? Een mooie kans. 

Wil je toch alleen reviews in tekst op je website; vraag dan aan je tevreden klanten of je een klein fotootje bij de review-tekst mag plaatsen. Hebben mensen een gezicht voor zich van jouw oude ideale klant, dan zullen ze zich ook sneller herkennen.

 Zie hieronder hoe ik dat voor Studio Solide gedaan heb. 

3. Zoek naar overeenkomsten in de reviews/aanbevelingen

Wat zijn de woorden die je klanten vaak gebruiken in de reviews over jouw bedrijf? Hoe omschrijven ze het proces met jou? Gebruik dezelfde taal op je website en in contact met prospects. Je zult zien dat je dan beter gaat letten op dat je geen vakjargon gebruikt. Zo blijf je begrijpelijk en sluit je het beste aan op je doelgroep. Want dezelfde taal spreken is elkaar begrijpen.

En, hoor je een belangrijk kernpunt nooit terug in reviews? Reflecteer dan eens hoe dat komt. Bekijk hoe je stappen kunt zetten zodat je wel gaat horen wat je graag zou willen horen. Wat zou jouw ‘top review’ zijn? En redeneer dan terug.

4. Bonustip: Hoe je betere reviews en aanbevelingen kunt vragen

Goede reviews en aanbevelingen kennen een allemaal een vergelijkbare opbouw. Ze schetsen een voor-situatie, een proces-situatie en een na-situatie. Als je om een review vraagt kun je dit ook specifiek opbouwen. Vraag ze wat te vertellen over die drie stadia. Zo gaat het proces wat meer leven voor je potentiële klanten. Door de reviews leren ze jou en je bedrijf steeds wat beter kennen. Jij hoeft daardoor minder aan heftige Amerikaanse marketingactiviteiten te doen: je oud-klanten doen het voor je!

> Meer persoonlijke branding tips ontvangen?