
Is jouw bedrijf een grijze muis? Bouw aan een sterke merkidentiteit
Geen enkele ondernemer wil toch die onopvallende grijze muis in de massa blijven? Die grijze muis die steeds weer als laatste gekozen wordt (…bij gym)? Auw.
Zorg dan dat je laat zien wie je bent als bedrijf. Op een krachtige en sterke manier! Sterke merken zijn merken waarmee mensen zich kunnen identificeren. Merken die onderscheidend zijn, sterke karakters hebben. Merken die laten zien wie ze zijn als bedrijf, wat hen drijft en hoe ze van grote waarde zijn voor hun doelgroep. Alsof ze het nooit anders hebben gedaan.
Natuurlijk speelt de buitenkant daarbij een rol. Je huisstijl, je website, wat je laat zien op social media.. Maar de allergrootste kracht komt van binnenuit. De merkidentiteit van het bedrijf. Een sterke merkidentiteit loont dus. In deze blog vertel ik je wat meer over wat een merkidentiteit is, wat je er aan hebt en – last but not least – hoe je aan een sterke merkidentiteit komt.
Wat is een merkidentiteit nou eigenlijk?
Merkidentiteit wordt ook wel eens een merkprofiel of het DNA van je bedrijf genoemd. In principe gaat het allemaal over hetzelfde. Op welke kernwaarden bouw jij je bedrijf? Wat is de essentie? Wat blijft er over als je alle tierelantijnen weghaalt?
Alle ‘niet zichtbare’ elementen zijn onderdeel van je merkidentiteit. Hoe gedraag jij je als bedrijf? Wat vormt het karakter? Hoe wil je gekend en onthouden worden door je doelgroep? Daarna pas komt de ‘aankleding’ die ondersteunend is aan de merkidentiteit. Het visuele aspect van de merkidentiteit. Je kleedt je bedrijf aan met een passende huisstijl en website zodat je als bedrijf uitstraalt wat het in essentie is.
Wat levert een sterke merkidentiteit op?
Allemaal leuk en aardig, dat soort “wollige” definities. Maar…wat levert een sterke merkidentiteit mij dan precies op? Terechte vraag. Maar echt geloof me, een beetje karakter doet wonderen! Hier een bescheiden lijst:
- Je trekt precies de juiste klanten aan – Doordat je beter weet wie je wilt zijn als bedrijf, weet je dit ook veel beter aan de buitenkant te tonen. Hierdoor trek je precies de juiste klanten aan die aansluiting vinden op het karakter van jouw bedrijf.
- Je onderscheidt je als bedrijf beter van je concurrent – Waarom moeten mensen bij jouw bedrijf klant worden? Of je het nu wilt of niet, je wordt vergeleken met andere aanbieders. Hoe onderscheidend je zelf ook denkt te zijn. Als je de onderscheidende factor niet goed handen en voeten weet te geven in het karakter van je bedrijf… gaat er iets verkeerd.
- Snellere conversie door meer vertrouwen – Je doelgroep gaat bij je kopen als ze je vertrouwen. Dit doen ze pas als jij elke keer hetzelfde laat zien. Dezelfde boodschap brengt. Consistent bent in wat je uitdraagt. Dit is makkelijker als je precies weet wat je waarden zijn. Mensen houden niet van grijze muizen.
- Je bedrijf wordt sneller onthouden – er is minder marketing nodig – Met een krachtige merkidentiteit wordt je bedrijf sneller onthouden. Je trekt precies de juiste mensen aan die bij jou passen, waardoor je precies de juiste service kan bieden. Deze mensen zijn zo tevreden dat ze je onthouden en dat ze het ook weer aan anderen doorvertellen. 1+1=3. Bijkomend voordeel: je hoeft minder aan marketing te doen en daarmee bespaar je tijd en kosten.
En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan! Veel voordelen dus.
Hoe kom je tot een sterke merkidentiteit?
Bij Studio Solide geloven wij erin dat niemand ECHT een grijze muis is. Maar misschien zit je gewoon in een grijze muis fase. Want geen enkel bedrijf is werkelijk saai. Er zit altijd iets moois, iets puurs, iets waardevols achter. Iets wat voor jou misschien al zo vanzelfsprekend is geworden dat je het haast vergeten bent.
Laten we samen kijken hoe we die grijze muis kunnen omturnen tot een bedrijf met een duidelijk karakter. Binnen één sessie van 3,5 uur doorloop je een aantal opdrachten uit een bewezen methode en stel ik je een aantal kritische vragen. We kijken oa naar je ideale klant profiel, je missie/visie en je merkbeloftes.
Even doorbikkelen, maar aan het einde van de sessie heb je op 1 groot (digitaal) vel papier een overzicht gecreëerd wat jouw bedrijf speciaal maakt en levensvatbaar houdt! Een mooie start voor een goede merkidentiteit.
Wat zeggen anderen: