Waarom elke ondernemer een missie en visie nodig heeft

Van alle bedrijven die failliet gaan in Nederland, heeft zo’n 60% dat te wijten aan het ontbreken van een duidelijke missie en visie. Dat is uit een onderzoek van de Nyenrode universiteit gebleken. 

Het loont dus om een missie en visie te hebben. Dit geldt ook voor de ZZP’ers onder ons. Een duidelijke missie en visie kunnen een enorme boost geven aan je merk, inspiratie (voor social media), storytelling en klantenbinding. Het is een groot onderdeel van het fundament van goede branding. 

Wat is het verschil tussen visie en missie?

Missie en visie worden vaak door elkaar gehaald. Dat is niet zo vreemd, want ze liggen in elkaars verlengden. Daarom hier een uitleg over de verschillen.

Verschil visie en missie  

De betekenis van missie is…… bestaansrecht. Het is datgene wat je als ondernemer wilt uitdragen naar de buitenwereld door consistent te laten zien dat je met je missie bezig bent. Om uiteindelijk het toekomstbeeld (de visie) te bereiken.

De betekenis van visie is…… een toekomstbeeld. Die ene stip op de horizon waar je naartoe wilt. Je ambitie op lange termijn. Een visie zorgt ervoor dat je weet welke kant je op wilt. Het werkt een beetje zoals een kompas. Het geeft je richting en focus.

 Kortom: je missie is de weg naar je visie. Je mag dus ook best een hele grote visie hebben, mits je maar weet hoe je dit praktisch kan vertalen naar een missie die op zijn beurt behapbaar en praktisch blijft.

Hoe formuleer je een visie en missie? 

Het formuleren van een visie. Hoe formuleer je een visie? Er zijn meerdere manieren om een visie te formuleren. De hoofdvraag is deze: hoe ziet de wereld eruit die jij wilt helpen bouwen? Hoe ziet het leven van de mensen eruit die jouw product of dienst gekocht hebben? 

Je kunt ook kijken wat er speelt in jouw werkgebied. Kun jij een duidelijk standpunt innemen? Stel dat je alles x10 zou kunnen doen in je bedrijf? Welk ‘doel’ zou je dan sneller behalen? Waar zou je voor gaan? 

Het formuleren van een missie. Hoe formuleer je een missie? De allerbelangrijkste vraag is deze: hoe kom jij tot je visie? Oftewel, op welke manier bereik je je visie? Welke weg leg je af en wat doe je onderweg om je visie te realiseren? 

Voorbeelden. David en Arjan van 365 Dagen Succesvol hebben de volgende visie: Nederland het gelukkigste land van de wereld. Ze zijn op missie om dat voor elkaar te krijgen. Voorbeeld Visie Tony Chocolonely: een slaafvrije wereld. Ze zijn vervolgens op een missie om slaafvrije chocolade te maken.

tony Chocolonely missie en visie

Make it simple, but significant

Denk niet te moeilijk. Waar gaat je hart sneller van kloppen? Waarom sta jij ochtends op? Grote bedrijven huren vaak externen in om dit proces te begeleiden. Maar eigenlijk, eigenlijk weten ze het in de organisatie al. Als het goed is zijn ze al onderweg, onderweg naar die visie. Alleen het verwoorden is opeens een lastige zaak. Denk niet te moeilijk! Het moet ook leuk en positief blijven.

Alle voordelen op een rij 

Weet jij je visie en missie, dan weet jij wat je te doen staat. Je kunt hier op je branding uitbouwen en alles ondersteunend laten zijn aan die visie en missie. Heb je geen inspiratie voor social media? Denk terug aan je missie. Vertel je verhaal op je ‘over ons’ pagina en laat zien waar je bedrijf voor staat. Op die manier ga je de juiste klanten aantrekken die jouw missie delen.

Alice in Wonderland vraagt de kat de weg: “zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet?” De kat antwoord: “dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naartoe wilt”. Alice: “dat zal mij een zorg zijn”. Waarop de kat terug antwoord: “Dan maakt het dus niet uit welke kan je opgaat”. 

Conclusie: formuleer een visie en missie! Het heeft teveel voordelen om te laten liggen

Missie en visie quote