Ondernemen is als een marathon lopen

Marathons lopen kunnen we van nature niet 1,2,3. Zo zit het vaak ook met succesvol ondernemen. Je moet er gewoon keihard voor werken!

In het ondernemen voel ik me vaak genoeg nog een echte beginner. Waarom? Omdat ik nog wekelijks over mijn eigen benen struikel en fouten maak. Erg? Nee, absoluut niet. Ik sta mijzelf toe om te struikelen; struikelen betekent meer oefenen. Oefenen betekent beter worden. En beter worden, betekent jezelf overwinnen en steeds succesvoller worden. Een marathon lopen geeft uiteindelijk zo veel meer joy dan het oefenrondje van 5km. Hetzelfde met kleine versus grote successen in je onderneming. Zet dus in op die grote successen, zet in op ‘the long game!’ en werk er dagelijks naar toe. Maar hoe?

Stel het ultieme doel vast voor je onderneming

Je hebt als doel gesteld: die marathon uitlopen. Zorg ervoor dat je dit in je onderneming ook helder hebt. Welk doel heb ik eigenlijk? Wat betekent succes voor mij? Focus je op 1 doel en maak deze SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden).

Weet waarom je onderneemt

Mensen die een marathon lopen hebben allemaal hun eigen redenen om dit te doen. Het gaat vaak niet om het daadwerkelijke uitlopen en het kapotgaan (want hee, wat is daar eigenlijk nou zo leuk aan?), maar meestal gaat het om het overwinnen van jezelf. Of het gaat om het steunen van een goed doel. Of… vul maar in. Weet jij waarom jij jouw doel hebt gesteld? Komt jouw waarom terug in je branding? Laat je het zien aan je potentiële klanten? Start in het midden van de cirkel.

 

Bouw je onderneming goed op

Natuurlijk kun je talent voor hardlopen en een goede conditie hebben, maar zonder plan, komen er maar weinig de eindstreep over. Je moet ook de uren training in de benen hebben. Zorg dus dat je een plan hebt; deel je hoofddoel in subdoelen op. Eerst 5 km, dan 10 km.. Zorg dat het duidelijk is welke stappen je moet zetten om tot het behalen van het doel te komen.

Vind een businessbuddy met hetzelfde doel

Waarom alles alleen doen als het samen veel leuker is? Je kunt elkaar accountablehouden. Vertel zoveel mogelijk mensen over je plannen en zorg ervoor dat je daarmee gelijk je netwerk uitbreidt. Alleen ga je sneller, samen kom je verder.

Vergelijk jezelf niet met andere ondernemers

Net als jij het een beetje lastig hebt tijdens je marathon, zoeft er een veel jonger exemplaar langs je heen. Niet leuk. En totaal onzinnig om je mee bezig te houden. Als jij je focust op jouw proces; kom je sneller waar je wilt zijn. Ongeacht wat de ander doet. Dus stop met vergelijken!

 

Met die nieuwe hardloopschoenen lukt het me vast wel…

Wie kent dit niet. Als ik nieuwe schoenen koop, dan loop ik vast veel beter. Of die nieuwe sporthorloge.. of.. Helaas; zo werkt het niet. Je moet nog steeds jouw (oefen)uren erin stoppen om te komen waar je wilt en je doel te bereiken. Die nieuwe website voor jou onderneming gaat jou echt niet verder helpen, als je eigenlijk nog niet weet welk doel je te behalen hebt. Probeer dus te kijken wat voor jou nu echt belangrijk is!

Conclusie: Houd vol!

In een marathon komen er momenten dat je wilt gaan wandelen. Maar je weet; wandelen zou betekenen dat ik het daarna veel moeilijker ga krijgen. Zo werkt het soms ook met ondernemen. Heb jij je als doel gesteld dat je elke week blogt, houdt het dan vol. Je bent bezig om een audience op te bouwen. Zou je nu stoppen, dan is dat wat je hebt opgebouwd snel weer weg. Zonde. Net als met hardlopen; elke dag word je een stukje beter en sneller, als je het gewoon DOET.

Succes!

Hulp nodig bij het vaststellen van jouw ‘waarom’ en jouw merkidentiteit? En hoe laat je dat vervolgens zien aan je klanten? Vergelijk jezelf niet met anderen, maar focus op je eigen race!