
8 krachtige elementen voor een perfecte huisstijl
Met jouw boodschap, missie & visie zit het wel snor. Jij weet perfect wat je wilt uitdragen als merk en wie jouw doelgroep is. Er is eigenlijk nog maar één probleem; deze boodschap is nog niet ‘zichtbaar’ in het uiterlijk van je bedrijf. Met welke design-elementen kun jij jouw boodschap wel zichtbaar maken voor jouw ideale klanten? Maak kennis met deze 8 krachtige elementen voor een perfecte huisstijl!
01. Je Logo
Ja, je logo is belangrijk. Het zegt als het goed is iets over jou of over wat je doet. Meestal heeft een logo niet meer dan 2 kleuren. Communiceer niet teveel in je logo, want dan sla je de plank mis. Jij kan een hele gedachtegang erachter hebben, maar bekijk ook of jouw doelgroep dezelfde associaties heeft. Houd het simpel en herkenbaar.
02. Kleuren
Er wordt makkelijk voor kleuren gekozen die achteraf toch niet helemaal passend zijn voor je merk. Misschien koos je voor een kleur omdat je deze gewoon ‘mooi’ vond. Zonde! Kleuren communiceren al uit zichzelf en het is belangrijk daar weet van te hebben. Kleur is een belangrijk element van je huisstijl. Blauw straalt bijvoorbeeld rust en betrouwbaarheid uit. De kleur geel die ik hanteer staat voor creativiteit, optimisme en warmte. Zorg dus dat de kleuren bij jouw merk passen!
03. Lettertypes
Lettertypes hebben namelijk van zichzelf al veel ‘personality’. De één heeft een meer moderne look en de ander een wat meer sierlijke. Ga je misschien liever voor een handgeschreven font, omdat je bijvoorbeeld een persoonlijke aanpak hanteert in je bedrijf? Of misschien voor bold en hoofdletters?
04. Patronen & Texturen
Vaak een ondergeschoven kindje, patronen en texturen. Maar zeker niet minder effectief om in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het patroon van Louis Vuitton, zeer herkenbaar en het patroon komt overal in terug. Het kan ook gemakkelijk overkill worden, dus gebruik het patroon met mate.
05. Fotografie, animatie & video
Vol in beeld! Het is namelijk handig als je doelgroep jou een beetje kan inschatten voordat ze een afspraak met je maken. De mens is van nature nieuwsgierig, jouw doelgroep dus ook. Probeer te voorzien in die nieuwsgierigheid op een manier die jij van tevoren bedenkt.
Probeer bij het kiezen van een fotograaf of videograaf te kijken naar het werk wat hij/zij eerder heeft gedaan. Matcht de stijl met wat jij wilt uitstralen? Komen de beelden bijvoorbeeld juist rustig of heel dynamisch op jou over? Denk na over hoe de kleuren die je hebt gekozen weer terug komen in beeld.
06. Illustratie & iconen
Net zoals er veel fotografie en videostijlen zijn, zijn er ook veel verschillende illustratiestijlen. Illustratie en iconen worden vaak ingezet om informatie te verduidelijken of je doelgroep te entertainen. Bekijk eerst wat het doel is van de illustratie die je wilt laten ontwikkelen voordat je een illustrator benadert. Op deze manier kun je gericht op zoek naar een illustrator die gespecialiseerd is in bijvoorbeeld infographics of site-iconen
07. Opmaak
Alle elementen hierboven worden uiteindelijk ingezet om uitingen voor jouw bedrijf te ontwikkelen. Ik heb het dan over flyers, een E-book of social media templates, bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat de manier waarop je bovenstaande huisstijl elementen bij elkaar brengt in elke uiting ongeveer hetzelfde is. Dit doe je door hier van tevoren over na te denken. Op deze manier creëer je consistentie in je opmaak en zal je doelgroep al je uitingen direct kunnen herkennen als die van jouw merk.
08. Tone of Voice
Je tone of voice. Taalgebruik. Alle copy op je website, in je uitingen, op social media.. zit er eenheid in? Past deze tone of voice bij de rest van de huisstijl elementen? Misschien gebruik je in het oog springende kleuren en stoere lettertypes in bold, maar ben je eigenlijk super formeel en voorzichtig in je taal. Dan matcht het niet met elkaar.. probeer de boodschap zo helder mogelijk te brengen en laat taal en beeld met elkaar overeenkomen.
Zullen we even met je meekijken? Dat doen we graag.
Later even teruglezen? Bewaar de blog op Pinterest!
