
Hoe jij snel je website kunt verbeteren – 9 tips
Een aantrekkelijke website willen we allemaal wel. Als bezoekers op je website komen, dan wil je dat ze er ook even blijven. Een echt goede website vergt gewoon veel tijd. Maar, er zijn ook veel tips die je makkelijk en meteen kunt toepassen. In deze blog geef ik je 9 tips die je vandaag nog kunt toepassen om je website aantrekkelijker en duidelijker te maken voor jouw potentiële klanten!
Tip 1: Zie je website als jouw etalage
Je kent de V&D en Hudson’s Bay wel, toch? Allebei wilden ze alles zijn voor iedereen. Dat werkte niet. In hun etalage zag je daarom ook alles liggen. Voor jong en oud, van chic tot hip. Het was teveel aanbod voor een te grote doelgroep. Zo voelde niemand zich aangesproken met als resultaat dat er weinig bezoekers kwamen.
Hoe dan wel? Vraag jezelf af: wat is mijn belangrijkste dienst? Wat zet ik in mijn etalage? Veel mensen willen graag alles laten zien wat ze aanbieden. Heel erg volledig zijn. Ik snap het wel maar toch is het niet handig. Zorg eerst dat de interesse wordt gewekt door een goede online etalage. Zodra ze hun eerste aankoop hebben gedaan, kun je ze altijd nog wijzen op de rest van je winkel. Schrap dus vooral alle diensten die niet verkopen en/of waar je de focus niet op wilt leggen.
Tip 2: Ontdoe je website van grote stukken tekst
Mensen lezen geen grote stukken tekst meer. Zelfs deze blog is opgeknipt in overzichtelijke stukjes. Waarom? Omdat ik weet dat ik je anders kwijtraak. Zorg dus dat je teksten helder, pakkend en kort zijn. De enige pagina waar doorgaans wat meer tekst mag staan is de “over mij” pagina. Mensen doen zaken met mensen; dus daar mag je heus wat meer vertellen over jezelf. De rest mag gaan over je ideale klant.
Tip 3: Je webdesign mag niet afleiden
Veel gebruik van kleur, drukke printjes en fotomateriaal kunnen je bezoekers van je website afleiden. Bepaal het doel per pagina en zorg dat je je potentiële klant er doorheen ‘leidt’. Zorg dat de aandacht gaat naar dat wat jij te verkopen hebt en dat het design ondersteunend is!
Tip 4: Help je klant met kiezen van het juiste aanbod
Coolblue’s keuze. Die ken je vast wel. Het voorwerk hebben ze alvast gedaan voor je en zij presenteren meteen de allerbeste keuzes, zodat jij tijd kan besparen. Het is slim om dat zelf ook te doen. Maar hoe leid je de klant naar de beste keuze? Dit kun je doen door de ‘herken je dit?’- vraag te stellen. Je wilt een aantrekkelijke website, herken je dit? Dan is dit de beste keuze: naam product/dienst

Tip 5: Prijzen vermelden op je website
Ik kom vaak tegen dat ondernemers geen prijzen vermelden op hun website. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik klik dan liever even door. Waarom zou ik een winkel ingaan als ik niet weet wat de prijsklasse is? Zorg dat je prijzen duidelijk en makkelijk vindbaar zijn. Neem je potentiële klant serieus door respectvol om te gaan met hun tijd.
Tip 6: Zorg voor aanbevelingen en social proof
Het gaat allemaal om het opbouwen van vertrouwen. Hoe kun je dit op een snelle manier doen? Door gebruik te maken van aanbevelingen en social proof. Vraag tevreden klanten dus actief om een aanbeveling en zet ze op je website. Vraag hen niet alleen iets te zeggen over het eindresultaat, maar ook over het proces. Zo krijgen toekomstige klanten een beter idee hoe het is om met jou en jouw bedrijf samen te werken. Zet de aanbevelingen vervolgens op meerdere plekken op de website. Tip: vraag je tevreden klanten eens een video op te nemen!
Tip 7: Zorg dat mensen makkelijk contact op kunnen nemen
Kunnen potentiële klanten makkelijk contact met je opnemen? Staan je contactgegevens op je website en zijn ze makkelijk vindbaar? Een lang formulier met veel vragen op je website: dat vullen mensen niet in. Maak de drempel ongelofelijk klein en je zult merken: mensen nemen makkelijker contact met je op.
Tip 8: Geef bezoekers een reden om terug te komen
Etalages wisselen vaak per seizoen. Zorg ervoor dat je website geen statisch geheel is. Geef bezoekers een reden om terug te komen naar je website. Maak gebruik van nieuwe content of acties en wees creatief! Het is raadzaam om je nieuwe content op meerdere plekken op je website terug te laten komen.
Tip 9: Gebruik deze handige website tools
Veel ondernemers denken precies te weten wat hun doelgroep wil zien op de website. Dat is te begrijpen, maar meten is weten toch? Wees niet bang om te experimenteren en te meten wat werkt en wat niet. Dit kun je doen met Google Analytics. Het is ook slim om te kijken naar de laadtijd van je website via de tool Pagespeed Insights van Google. Hoe langer deze duurt: hoe meer mensen je kwijtraakt. Test wat je zelf kunt optimaliseren. Een laatste tool die ik graag met je wil delen is neilpatel.com. Voer je URL in en klik op Site Audit. Hier kun je gemakkelijk zien hoe je je website nog kunt verbeteren.