
Hoe bouw je vertrouwen op bij je ideale klant?
‘Ik heb er gewoon een goed gevoel bij’. Hoe vaak je deze zin hoort van potentiële klanten kun je zelf bepalen. Alle rationele zaken zijn net iets minder belangrijk: kiezen met wie je in zee gaat vaak om gevoel. Hoe zorg je er nou voor dat je dit goede gevoel opbouwt bij je ideale klanten? Dat je dat zinnetje vaker gaat horen? Bouw vertrouwen op. Door middel van branding, marketing & design.
Allereerst: weet wie je ideale klant is
Een beetje voor de hand liggend, maar weet wie je ideale klant is. En weet wat het probleem is van deze klant dat jij gaat oplossen. Welke taal gebruikt deze ideale klant bij het omschrijven van zijn of haar probleem? Welk gedrag laat deze ideale klant zien? Sluit aan op de taal die je ideale klant spreekt: zo laat je hem of haar beter zien dat je het probleem begrijpt.
Bouw aan herkenbare content
Het schijnt dat de gemiddelde klant jou al 7 keer moet hebben gezien om tot koop over te gaan. Mensen vinden het ook fijn als ze een beetje weten wat ze van je kunnen verwachten.
Bouw aan herkenbare patronen. Wat bedoel ik daarmee? Doe aan contentmarketing en doe het consistent. Niet de ene maand wel een blog en de andere niet. Probeer een patroon te ontwikkelen voor jezelf. Zo weet je ideale klant wat hij/zij van je kan verwachten en dat wekt alweer wat meer vertrouwen.
Heb je een patroon? Zorg dan dat deze posts herkenbaar ‘van jou’ komen. Een van de goede manieren om dit te doen is door het inzetten van design. Een beeld komt eerder binnen dan tekst: maak er dus gebruik van! Hoe? Maak gebruik van templates op basis van jouw huisstijl bijvoorbeeld.
Serve before you sell!
Ik moet zichtbaar zijn! En wel meerdere keren per dag. Op Instagram en op Linkedin en ook nog op Facebook. En ik doe Twitter en Pinterest er een beetje bij. Baat het niet dan schaadt het niet! Toch?
Jawel. Het schaadt je wel. Wees niet alleen maar zichtbaar omdat je zichtbaar moet zijn. Zorg voor voldoende inhoud. Is de content passend bij het medium dat je gekozen hebt? Wat is het doel van de nieuwe post of blog? Wat is je intentie? Elke keer keihard proberen te verkopen helpt niet. Regel nummer 1: Serve before you sell! Reageer dus ook eens op een ander en probeer te helpen waar je kan. Het gaat namelijk niet om jou, het gaat om het helpen van je klant! Laat dat dan zien. Demonstreer :). En doe dat vooral op jouw unieke manier die past bij jouw bedrijf.
Keep it personal
Je hebt het vast al wel eens gehoord. Mensen doen zaken met mensen. Echter vind ik niet dat dit altijd direct betekent dat je je hele site vol moet zetten met foto’s van jou.
Hoe dan wel? Het betekent vooral dat je persoonlijk blijft in het contact met je (potentiële) klant. Dus: kan je kiezen voor mailen of bellen met je potentiële klant? Kies dan om te bellen of te videobellen. Deel niet alleen werkgerelateerde dingen maar maak ook eens een koffiezetapparaat-praatje. Geef je klanten de mogelijkheid om jou te leren kennen.
Zorg voor je ambassadeurs en zij zorgen voor jou
Hoe krijg je ambassadeurs? Door precies de juiste klanten aan te nemen en goed werk te leveren. Ja het is zo simpel. Help alleen die klanten die mogelijk een goede ambassadeur van je worden. Als jij daarin scherpe keuzes maakt dan helpt dit jou aan meer goede ambassadeurs down the line. En zij zorgen voor meer klanten. Omdat jij hun aanbevelingen op jouw website kunt zetten. Zorg er dus voor dat jij weet wie jij het beste kan helpen. Wie jouw ideale klant is.
En heb je een paar goede ambassadeurs die precies de juiste mensen naar je doorsturen? Zorg dan goed voor ze! Laat ze weten dat ze onmisbaar zijn. Kijk hoe je iets terug kunt doen.
Ga altijd voor kwaliteit
Stel. Je hebt een traject met een ideale klant net afgerond. Het werk is gedaan. Wat zou dan hetgeen zijn wat je graag van deze klant hoort? Wat is jouw ideale aanbeveling?
Schrijf deze eens voor jezelf op en redeneer eens terug.
Je klant wil altijd dat zijn of haar probleem opgelost wordt. Op de best mogelijke manier. Laat die kwaliteit dus vooral zien. In resultaten, in content maar ook in goede aanbevelingen van tevreden klanten. Zo kun je laten zien dat je je beloftes ook echt kan waarmaken!
Ondernemen gaat voor een heel groot deel over vertrouwen winnen. Dat het lastig is tijdens de Corona crisis kan ik begrijpen. Maar werk vast vooruit! Heb je jouw ideale klant nog niet scherp in beeld, weet je nog niet wat jouw stijl is of wil je gewoon eens sparren? Dat kan. En dat kan straks na Corona ook nog. Check dit: www.studiosolide.nl/gratis