
Wat als marketing niet je grootste hobby is?
“Aan marketing doen is gewoon ordinair leuren met je producten of diensten. Ik ben niet goed in marketing. Ik wil mensen niet lastig vallen. Ik ben er van overtuigd dat mijn diensten waardevol zijn, maar ik ben niet goed in marketing dus ik verkoop weinig.”
Ik hoor dit heel erg vaak. En ook ik vind het niet altijd een leuk onderdeel van het ondernemen. Het kan ook anders.
Wat als je minder aan marketing hoeft te doen, maar wel enorm effectief kunt zijn? Precies diegene kunt aanspreken die jij wilt? Niet in het wilde weg dingen ‘proberen’ maar gewoon zichtbaar zijn bij de juiste mensen?
Mijn overtuiging: Als je effectief werkt aan een goede branding hoef je minder aan marketing te doen.
Het verschil tussen marketing en branding
Ja leuk al die termen Djoeke. Top. Maar wat is nou eigenlijk het verschil dan tussen marketing en branding? Deze twee termen worden vaak door elkaar gehaald.
Marketing is een push techniek, je promoot je producten of diensten actief op verschillende kanalen. Je blogt, je adverteert of je post elke dag op Instagram. Je duwt je snuffert elke keer weer even onder de aandacht van je doelgroep.
Branding is een pull-techniek, alles wat aan marketing vooraf gaat. Branding is weten wie je bent en wat je precies voor jouw doelgroep kan doen. Welk gevoel wil jij uitstralen met je merk? Wat zijn jouw kernwaarden? Hoe wil je gezien worden? Concreet laat je dit zien in je huisstijl, je webteksten en hoe je live communiceert met je doelgroep. Met branding trek je langzaam de consument naar je toe.
Branding geeft je marketing de juiste inhoud mee
Hoe beter jij weet wat jij wilt uitstralen, hoe scherper en effectiever jij je marketingactiviteiten kunt inzetten. Zie het zo; branding geeft je marketingactiviteiten precies de juiste inhoud mee.
Weet jij eigenlijk niet precies wie jij wilt aanspreken en op welke manier? Dan ga je ook weinig succes hebben. Ook al geef jij enorm veel geld uit aan adverteren.. je schiet met hagel.
Weet jij het wel en laat je het ook zien, dan spreek jij de juiste klant direct aan. Je hoeft minder aan marketing te doen om herinnerd te worden. Je hebt voor jezelf een mooie positie gecreëerd.
Hoe krijg ik een sterke branding / sterk merk?
Stel jezelf veel vragen. Waarom doe jij wat je doet? Welk verhaal wil jij vertellen? En welke kernwaarden vind je daar in terug?
Denk eens aan de verschillende automerken. BMW staat voor sportief, Volvo staat voor veiligheid (en burgelijkheid), Alfa Romeo voor design, Mercedes voor comfort..
De rijder identificeert zich met een automerk en gaat over tot het kopen van die specifieke auto. Terwijl de auto’s allemaal hetzelfde doen; namelijk je van A naar B brengen.
Wees er bewust van dat je klant zichzelf wil herkennen in jou en je bedrijf. Probeer daarom de waarden waar je op herkend wilt worden te bepalen en te highlighten. Zo trek jij de juiste klanten aan. De klanten die soepel overgaan tot koop.
Conclusie: eerst branding DAN marketing
Hoewel je de merkbeleving bij je doelgroep kunt beinvloeden, kun je dat nooit voor de volle 100%. Hoe meer klanten dezelfde waarden aan jouw bedrijf toekennen, hoe hoger de kracht van jouw branding. Dat duurt even. Hier heb je dus een lange adem voor nodig en een goed luisterend oor. Luister naar de feedback van je klanten.
Klopt wat je laat zien, met wie je bent? Check? Dan gaat je marketing veel effectiever zijn en kun je met veel minder marketingactiviteiten dezelfde omzet draaien. Pas op: straks ga je het nog leuk vinden
Later even teruglezen? Bewaar de blog op Pinterest!
